Op kerkenpad gaan #2: Rooms-katholieke kerk

Zondag 22 september 2024 ben ik naar de Rooms-katholieke kerk(RKK) geweest. Dit was mijn tweede kerkbezoek van het "op kerkenpad gaan". Deze zondag was er een speciale viering. Het heette "Kom en zie viering". Er was extra uitleg rondom de liturgie. Dit was speciaal georganiseerd voor nieuwkomers, niet-katholieken en mensen die interesse hebben in de RKK. Er was ook aandacht voor gastvrijheid. Nieuwkomers konden worden opgevangen door een welkomsteam en na de viering kon je een kopje koffie drinken. 

Lees je mee hoe ik de eucharistieviering bij de Rooms-katholieke kerk heb ervaren?

Naar welke kerk/gemeente ging ik?

Ik ben in een Rooms-katholieke kerk geweest binnen de parochie waar mijn woonplaats ook onder valt. Helaas heeft mijn woonplaats de RKK jaren geleden moeten sluiten. Elke keer als ik langs dit voormalige kerkgebouw loop (en dat doe ik veel 😅) dan blijf ik het sneu vinden voor de Rooms-katholieke gemeenschap in mijn woonplaats. 

Wat is de geschiedenis achter deze kerk/gemeente?

De Rooms-katholieke kerk is één van de 3 stromingen binnen het Christendom. Deze kerkgenootschap heeft het grootste aantal leden ter wereld dan andere kerkengenootschappen. Het hoofd van de Rooms-katholieke kerk is de paus. 

In 1054 ontstond er een scheuring tussen de Rooms-katholieke kerk en de Oosters-Orthodoxe kerk. In de 16e eeuw was de Reformatie en dit is ontstaan uit onvrede binnen de Rooms-katholieke kerk. Maarten Luther en Johannes Calvijn waren de bekenste hervormers van de Reformatie. Het Protestantisme onstond hierdoor. In dezelfde eeuw kwam de Rooms-Katholieke kerk ook met een contra-reformatie waarbij er hervormingen binnen de Rooms-katholieke kerk kwamen. 

Er is zoveel te vertellen over de kerkgschiedenis dat ik het nu beknopt heb gehouden. Misschien dat ik er later nog een keer meer op in ga. 

Met welk gevoel ging ik erheen? 

Ik had er veel zin in, maar vond het ook wel erg spannend. De laatste keer dat ik bij deze kerk was, was alweer 1,5 jaar geleden. 

Waar ik o.a. gespannen om was, was om dat ik mij bij voorgaande  eucharistievieringen weinig verbondenheid en warmte voelde. Ik hoopte met heel mijn hart dat deze eucharistieviering anders zou zijn vooral met het oog op de speciale viering gericht op nieuwkomers en geinteresseerden.

Ben ik er al een keer geweest?

Ik heb ongeveer 3 keer eerder in deze kerk een eucharistieviering bijgewoond. In een dorpje verder heb ik ongeveer 4 keer een eucharistieviering bijgewoond. Deze twee kerken horen samen bij dezelfde parochie. Bij deze kerk (waar ik was) heb ik ook een cursus (Leerhuis) gevolgd, maar moest die helaas voortijdig afbreken. Ik moest het even rustiger aan doen in die tijd 😊. Dit was 1,5 jaar geleden. 

Wat vond ik van de hartelijkheid van de mensen binnen deze kerk/gemeente?

Met pijn in mijn hart moet ik zeggen dat ik weer hetzelfde ervaarde als de voorgaande eucharistievieringen. Toen ik bij de kerk aankwam, werd ik op een afstandje welkom geheten door iemand. Ik denk dat het iemand van het welkomsteam was. 

Voordat de eucharistieviering begon, besloot ik nog even het toilet op te zoeken. Nou.. ik kan je vertellen, het was niet meer " zoektocht naar de Waarheid" maar "zoektocht naar het toilet" geworden 😂. In de kerk was heel duidelijk een bordje te zien waar toilet op stond, dus die volgde ik netjes. Maar er was helemaal geen toilet te vinden. Er was een deur naar een soort berging en een deur naar buiten toe. Dus ik besloot weer terug te gaan en ik vroeg aan een parochiaan waar hier het toilet te vinden was. Ik kreeg een heel onduidelijk antwoord, dus ik besloot weer even zelf te gaan zoeken. Ik kon het echt niet vinden, dus ik besloot maar naar iemand anders te gaan. Zij liep even met mij om het aan te wijzen, dus dat vond ik heel fijn. Het was dus de deur naar buiten die je moest volgen en in een ander gebouw was dan het toilet. Daarna besloot ik een plekje op te zoeken een beetje aan de zijkant, zodat mensen geen last van mij hebben als ze ter communie gaan en niet langs mij heen hoeven. (Ik herlees dit nu en vind het eigenlijk best wel erg dat ik dit heb opgeschreven, maar ik heb besloten om het wel erin te laten 😧).

Ik ga heel eerlijk opschrijven hoe mijn ervaring was. Ik voel een bepaalde afstandelijkheid. Ik voel me alleen/eenzaam als ik daar ben en dit ervaar ik telkens weer als ik een eucharistieviering bijwoon. Elke keer opnieuw. Het gevoel is zo sterk dat dat overheerst. Ik mis verbondenheid, vriendelijkheid, sociaal zijn. Degene die mij welkom heten buiten, zei nog in de kerk dat ik ook welkom was bij het koffie drinken na de viering. Ik vond dat wel lief dat hij dat nog even tegen mij zei. Alleen na de viering wilde ik gelijk naar huis. Ik had geen behoefte om nog langer te blijven. Het voelde niet goed voor mij, dus vandaar dat ik dat niet heb gedaan. 

Toen ik naar de bus liep, overstemde een negatief gevoel bij mij. Ik voelde een enorme teleurstelling, want ik hoopte zo erg dat het anders zou zijn. Vooral met het oog op deze speciale viering voor nieuwkomers, geinteresseerden, niet-katholieken. 

Dit is duidelijk een kritisch punt van mij. Ik wil daarentegen wel mijn begrip uiten t.a.v. de ontkerkelijking, ook voor deze parochie. Deze parochie is een tijd geleden ontstaan door een fusie van 2 andere parochies. Dus deze parochie betrekt een groot gebied en heeft (maar) 2 pastoren en 1 diaken. Ik snap heel erg goed dat het lastig en ingewikkeld is om je tijd te verdelen over alle kerken en mensen. Daar heb ik alle begrip voor, maar toch is het sociale aspect binnen de kerk van essentieel belang. 

Wat vond ik van de psalmen, liederen, gezangen? Was er een koor?

De psalmen, liederen, etc. wat hier wordt gezongen, vind ik altijd heel erg mooi. Vooral met het koor erbij. Het is zo mooi. Mijn favoriete gedeelte van de eucharistieviering is altijd " Heer, ontferm U" en "Eer aan God". Als dat op een bepaalde melodie wordt gezongen door het koor in samenspel met de kerk, dat vind ik zo adembenemend mooi. Trouwens wel in het Nederlands, in het Latijns vind ik het namelijk veel minder mooi 😁.

Ik ben niet zo'n liefhebber van psalmen zingen. Alleen de manier hoe het hier gezongen werd, kon ik wel erg waarderen en vond ik juist erg mooi. 

Welke Bijbellezingen waren er? 

Wijsheid 2, 12.17-20 (een apocrief/deuterocanoniek boek bijbelboek)

Jacobus 3, 16- 4,3

Marcus 9, 30-37

Wat ik heel mooi vind, is dat alle RKK dezelfde bijbelteksten behandelen. Dat vormt toch een soort eenheid in de kerk wat ik wel heel mooi vind. 

Wat vond ik van de preek? Waar ging het over?

Ik vond de preek heel goed en krachtig. Eigenlijk vind ik vaak de preken van de RKK heel goed. Het is ook niet te lang, waardoor je alles goed kan meekrijgen en niet op een gegeven moment afdwaalt. Het duurt ongeveer 15 minuten. 

De preek ging over dat we kinderen van God moeten proberen te zijn. Niet teveel naar onszelf kijken of kijken wat de ander juist beter kan of heeft. We moeten juist proberen net zoals kinderen te leven; onbevangen, zonder eisen, lachen & huilen en genieten. En proberen te streven naar liefde en vrede.

Doet deze kerk/gemeente ook iets aan naastenliefde? 

Jazeker. Achterin de kerk staat een krat waar je voedselmiddelen voor de voedselbank kan neerleggen. Ik ben helemaal vergeten om iets mee te nemen (het is vrijwillig). Dat vond ik zo stom van mezelf 😬. Ik had heel graag iets mee willen nemen. De volgende keer neem ik wel iets extra's mee 😉.

Ook is er Sant'Egidio. Dit is een stichting die zich inzet voor de armen, voor kwetsbare mensen, voor eenzame mensen, voor daklozen, eigenlijk voor iedereen die buiten de samenleving staat. Zo hebben ze ook een kledingbank en gaan ze met een kar door het centrum om (dakloze) mensen soep of iets anders aan te bieden. Bij deze stichting is gebed ook heel belangrijk. Iedere week is er een moment waarin mensen samenkomen om te bidden o.a. ook voor vrede in de wereld. 

Ook bied deze kerk maaltijden aan voor (zwerf)jongeren.

Dus deze kerk doet samen met Sant'Egidio veel aan naastenliefde. Geweldig!

Wat vond ik van het gehele kerkbezoek? 

Ik heb het in een voorgaande vraag al een beetje omschreven. Het sociale aspect is mij erg tegen gevallen. Maar de eucharistieviering zelf vond ik mooi en er was een duidelijke extra uitleg rondom de liturgie. Ik ben blij dat ik weer een keer bij deze kerk ben geweest. Dit is trouwens ook een hele mooie kerk om te bezichtigen. Je kan ook een kaarsje branden. 

Maar goed.. ik merk dat ik heel erg gevoelig ben voor het sociale stukje. Als ik mij ergens niet fijn voel, dan voel ik dat heel duidelijk en daar kan ik heel ongelukkig van worden. Ik probeer er doorheen te kijken, maar dat lukt mij helaas niet. Wat ik heb geleerd, is dat ik toch het sociale omgang met elkaar het allerbelangrijkste vind in een kerk. Ik wil God ook zeker op deze plek door mensen heen zien werken. 

Vind jij dit ook het belangrijkste? Of vind je wat anders belangrijker?

Noem een ander positief punt op:

- Altijd als ik een RKK ben, dan ervaar ik een bepaalde heiligheid naar God toe. Dit ervaar ik niet bij Protestantse kerken. 

- De wierook vind ik ook mooi dat het gebruikt wordt. 

- Ook vond ik het mooi om te zien dat een paar vrouwen een wit kanten hoofddoekje droegen. 

- Ook is deze kerk multicultureel, dus er komen mensen uit veel verschillende landen naartoe. 

Opmerkingen:

Ik vond het heel lastig om deze blog te schrijven, omdat ik het liefste geen enkel kritiekpuntje wil geven. Maar ik moet ook eerlijk zijn, dus het heeft even geduurd voordat deze blog klaar was 😅. De Rooms-Katholieke kerk blijft wel in mijn top 3 staan van "favoriete" kerken. Dat verandert echt niet door dit kritiekpunt. Ik twijfel of ik hier iets mee moet doen en dan bedoel ik deze blog mailen naar de parochie. Zodat ze er wellicht rekening mee kunnen houden voor in de toekomst. Ze doen verder echt mooie dingen en het organiseren van deze "Kom en zie-viering" is ook een top idee geweest! 

Zou je lid kunnen worden van deze kerk/gemeente?

Een tijd geleden dacht ik er wel over na, maar ik ben toch blij dat ik het niet heb gedaan. O.a. het sociale aspect vind ik heel belangrijk in een kerk en dat mis ik zoals je kon lezen. Tevens de maria- en heiligenverering kan ik ook niet achter staan. Dus nee, maar af en toe een eucharistieviering bijwonen, vind ik helemaal prima!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Heb je vragen, stel ze gerust! Maar ik ben ook wel erg benieuwd of er hier mensen zijn die weleens een eucharistieviering hebben bijgewoond. Hoe heb jij het ervaren? 

Tot de volgende keer! 

Reacties

  1. Ik vond het een goede, eerlijk blog. Natuurlijk is het niet leuk om minpuntjes te noemen, maar dit zijn minpuntjes die te veranderen zijn, als mensen van deze kerk je blog lezen.

    Ik vind katholieke kerken vaak indrukwekkend. Nog nooit een dienst meegemaakt. Alleen een begrafenis. Wierook vind ik niet lekker ruiken hor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om jouw ervaring te lezen, je schrijft heel eerlijk. Door je blog kan ik me er een voorstelling bij maken. Ben zelf nooit in de RKK geweest. Dat je je eenzaam voelde vind ik naar voor je, kan het me goed voorstellen. Warmte en hartelijkheid vind ik ook het bekangrijkst. Juist ook omdat Degene die we als christenen dienen mensen welkom heet... De positieve punten zijn mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Op kerkenpad gaan: wat betekent het? + de voorbereiding

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer