Film: 90 minutes in heaven (Netflix)


In mijn zoektocht in het geloof ben ik ook heel erg benieuwd wat bijvoorbeeld Netflix of andere streamingsdiensten te bieden op het het gebied van religieuze films. Wat ik totaal niet had verwacht was dat Netflix wel een aantal hele interessante religieuze films of series heeft. Ik had dat niet verwacht en vind het eigenlijk wel heel mooi dat er ook voor religie ruimte is in het "wereldse" Netflix. Heel mooi dat God hierin ook ruimte krijgt om mensen aan te raken. 

De eerste film die ik heb gezien was "90 minutes in heaven". Deze film wilde ik wel een keer zien, maar stond niet zo hoog op mijn lijstje om gelijk te willen zien. Alleen deze film was nog maar tot 31 augustus 2024 te zien, dus ik heb er wel voor gekozen om deze als eerste te bekijken. Anders is deze film weg en misschien nergens anders meer te zien. 

Waar gaat deze film over?
Deze christelijke waargebeurde dramafilm gaat over een man(Don) die naar een conferentie is geweest en weer naar huis wil gaan. Tijdens deze terugrit komt hij in een vreselijk ongeluk terecht en overlijdt hij ook. Hij is 90 minuten in de hemel geweest en daar heeft hij overleden familieleden en vrienden gezien. In de tussentijd kwam er een man die voor hem ging bidden en een lied (Welk een vriend is onze Jezus) begon te zingen. Don die dus eerst overleden was, gaat op een gegeven moment meezingen. Hij leeft weer! Dan komt Don in een heel zwaar traject terecht van veel operaties en herstel. Hij heeft veel pijn en moet veel geduld hebben om te genezen/revalideren. Op bepaalde momenten is Don ook niet meer zo sympathiek tegen mensen uit zijn omgeving, puur omdat hij niet snapt waarom God hem weer terug naar de aarde heeft gehaald. Het liefste wilde hij daar blijven nadat hij dit had gezien. Op het laatst wordt Don juist een bemoediging voor andere mensen die ook hetzelfde meemaken als hem en hij vertelt over zijn ervaring in de hemel. 

Wat vond ik ervan?
In het begin vond ik het niet zo'n goede film. Toen begreep ik de vele negatieve recensies ook. Gaandeweg de film vond ik hem toch iets beter worden en begon ik juist de negatieve reacties weer minder goed te begrijpen. Wat ik bijvoorbeeld las, was dat mensen moeite hadden met het feit dat Don zo'n onsympathiek persoon werd. Later dacht ik: "Als je dit denkt, dan heb je de essentie van deze film ook niet helemaal begrepen". Want je hebt te maken met een persoon die een heel ernstig ongeluk heeft gehad, in de hemel is geweest en daarna weer terug kwam, veel pijn heeft, bepaalde medicijnen slikt waardoor je afwezig kan worden, onzekerheid of hij ooit nog kan lopen, etc. Dan snap ik dat je in een zware depressie terecht kan komen en dat je daar ook geen leuk persoon van wordt. 

Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik deze film heb gezien, ook omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Op het einde van de film krijg je ook de man te zien die dit echt allemaal heeft gemaakt. Dat vond ik erg bijzonder om te zien. Het is een wonder hoe hij dit ongeluk heeft overleefd. Dat maakt dat ik het geen slechte film mag noemen, alleen de kwaliteit van de film is niet zo goed. 😅

Raad ik deze film aan?
Ik raad deze film niet gelijk aan, omdat ik verwacht dat er betere (kwalitatieve) films zijn dan deze. Als thema's als hoop, roeping, doorzetten, de juiste mensen om je heen hebben, je aanspreken kun je deze film zeker een keer bekijken. Ik weet niet waar deze film nu nog te zien is. Op Netflix is deze film niet meer beschikbaar, maar volgens mij nog wel op New Faith Network. 

Heb je deze film ook gezien? Vertel er gerust iets over in de reacties. 
Heb je nog andere aanraders qua films of series? Vertel het mij ook gerust. 💖


Bron afbeelding:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Op kerkenpad gaan: wat betekent het? + de voorbereiding

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer