Op kerkenpad gaan: wat betekent het? + de voorbereiding

In één van mijn vorige blogs heb ik onder andere laten zien dat ik heel graag op kerkenpad wil gaan. Het lijkt mij heel interessant om meer te leren over de verschillende kerken/gemeenten en om te zien hoe verschillend ze omgaan met het geloof. Ook vind ik het belangrijk om te laten zien dat "over kerkmuren heen kijken" heel erg belangrijk is. We moeten eenheid opzoeken in plaats van onderlinge verdeeldheid creëren binnen de kerken. Uiteindelijk geloven we allemaal in dezelfde God/JezusEr zijn soms wel hele grote onderlinge verschillen tussen kerken en die mogen er ook zijn. De één voelt zich bijvoorbeeld prettig in een Oud Gereformeerde gemeente in Nederland, de ander voelt zich meer welkom in een pinkstergemeente en een ander ervaart veel meer van God in een Rooms-katholieke kerk. Als we maar respect hebben voor elkaars kerkkeuze. Daar gaat het uiteindelijk om.                           
    
Ik heb 12 verschillende kerken bij mij uit de buurt uitgezocht waar ik heel graag een keer naartoe zou willen gaan. Ze zijn allemaal erg verschillend. Van Evangelisch naar Christelijk gereformeerd en van Rooms-katholiek naar Evangelisch-Luthers. Ik heb bedacht om alle namen van de kerken uit te typen en uit te printen. Dan knip ik ze uit in strookjes en maak er rolletjes van. Vervolgens doe ik ze in een bakje en grabbel ik er 1 of 2 keer in de maand een rolletje uit. Op die manier houd ik de volgorde willekeurig en het lijkt mij een leuke manier om dit zo te doen.

                                                                       (De getypte lijst met kerken uitknippen)

                                                                                (Rolletjes van maken)
                                    
                                                                               (In een bakje doen en grabbelen maar 😜)

Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met te bezoeken kerken/gemeenten:

PKN-hervormd
PKN-gereformeerd
Evangelische gemeente
Vrije evangelische gemeente
Christelijk gereformeerde kerk
Gereformeerde kerk vrijgemaakt - Nederlands Gereformeerde kerk
Hersteld hervormde gemeente
Rooms-katholieke kerk
Leger des Heils
Evangelische-Lutherse kerk
Messiaanse gemeente
Multiculturele kerk

Ik kijk er erg naar uit om op kerkenpad te gaan, maar ik vind het ook erg spannend. Ten eerste ben ik niet zo gewend om naar de kerk te gaan. Op zondag kijk ik wel vaak via Kerkdienst gemist de kerkdienst van onze eigen kerk en de Eucharistieviering via de KRO-NCRV terug. Misschien vormt dit ook een bemoediging om toch iets vaker te gaan. Ten tweede ben ik met de meeste kerken niet zo bekend. Alleen de PKN, de Rooms-katholieke kerk en de Evangelische gemeente ben ik wel (redelijk) bekend mee. De andere kerken hoop ik gaande weg beter te leren kennen. 

Als laatste heb ik ook een lijstje gemaakt met kerken/gemeenten waar ik ook (misschien) een keer naartoe zou willen, maar over sommigen twijfel ik wel. De Orthodoxe kerk wil ik zeker wel een keer bezoeken, alleen dat is voor nu nog een te grote stap. Aangezien ik eigenlijk niets weet over deze stroming binnen het Christendom. Daar moet ik mij nog in verdiepen. De Gereformeerde Gemeente twijfel ik sterk aan, omdat ik weet dat ik mij daar niet op mijn gemak voel. De Nieuw-Apostolische kerk en vergadering van Jehova's getuigen twijfel ik ook over of ik daar heen moet gaan, omdat ze wel bekend staan om hun andere denkwijzen binnen het geloof. Maar door mijn (grote) nieuwsgierigheid kan ik niet gelijk zeggen dat ik er nooit heen zou willen. Dus dit lijstje parkeer ik even. Daar denk ik nog even over na en kan ik bij God neerleggen😉. 

Ik ben heel erg benieuwd hoe deze "reis" door de verschillende kerken gaat zijn en wat het mij precies gaat brengen. 

(Je kunt deze blog volgen door linksboven op de 3 streepjes te klikken en dan op de button "volgen" te klikken. Volg ook mijn Instagram account. Op die manier mis je niets 😊.)

                                                         (Dit is de Basiliek de Heilige Kruisverheffing in Raalte) 

- 

Reacties

  1. Ik volg je, maar dat wist je al. Toch even een opmerking, haha. Zo benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Bedankt. Ik volg jouw blogs ook zeker. Dat vind ik ook heel erg interessant.

      Ik ben ook heel erg benieuwd. Deze week ergens wil ik gaan "grabbelen" en ben erg nieuwsgierig welke kerk/gemeente er als eerst uit gaat komen.

      Verwijderen
  2. Van harte Gods zegen bij je zoektocht. Als je de Waarheid zoekt, dan zul je die vinden. De oprechten gaat het licht op staat er geschreven.. lieve groet, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Ik ga jullie meenemen in mijn zoektocht :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer