Mijn mening over de Alpha cursus

Een paar dagen na de laatste Alpha avond typ ik dit. Ik zit nog vol van de positieve en mooie ervaringen die ik heb opgedaan tijdens deze Alpha cursus. Het was een hele gezellige tijd met hele fijne mensen. Ik zou niet snel meer vergeten hoe fijn het was om elke week een moment van samen komen te hebben. Ik keek er altijd erg naar uit. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ga dit echt missen. 

Buiten alle positieve dingen (die absoluut in de meerderheid zijn), heb ik ook een paar kritiekpunten over de Alpha cursus. Dus niet naar de organisatie van de gespreksleiders. Zij hebben het geweldig gedaan. Het eerste punt en meteen ook wel de grootste kritiekpunt, is dat ik een Alpha avond met onderwerp “God, De Vader” heb gemist. Na de eerste Alpha avond waar kennismaking en het onderwerp “Is er iets?” behandeld werden, vond ik het jammer dat de tweede Alpha avond meteen overging naar Jezus. Ik had het mooier gevonden dat God, de Vader ook werd behandeld. Nu voelt het alsof Hij gepasseerd wordt en dat vind ik niet goed. De gehele Drie-eenheid moet worden behandeld, dus ook God als de Vader. Er wordt zelfs aandacht besteed aan de duistere kant ofwel de duivel. Waarom dan niet God de Vader? Ik begrijp dat persoonlijk helemaal niet.

Ook vind ik het jammer dat bepaalde dingen worden geromantiseerd. Dan heb ik het bijvoorbeeld over dat de Bijbel een liefdesbrief van God wordt genoemd. God heeft onbeschrijfelijk veel liefde voor ons, maar Hij heeft ook een rechtvaardige kant. En om dan de Bijbel een liefdesbrief te noemen, vind ik erg kort door de bocht en eenzijdig. Er staan ook veel vreselijke verhalen in de Bijbel en de Bijbel op zichzelf is ook geen makkelijk boek om te lezen. Je kunt dan beter spreken over een Boek waarin je onze liefdevolle God beter kunt leren kennen en die ons handvaten en leiding geeft voor ons leven. En natuurlijk zijn er nog veel meer andere dingen je kan leren over de Bijbel. 

Verder is het belangrijk dat er goed op toe wordt gezien dat de tijd voor het praten in de kleinere groepjes genoeg is zodat iedereen die dat wil aanbod kan komen. Ik had vooral de eerste keer toen ik de Alpha cursus volgde het gevoel dat ik niet volledig mijn ei erin kwijt kon. Er waren een paar mensen die vaak het hoogste woord hadden en dat geeft natuurlijk helemaal niets. Alleen als je iemand bent die bescheidener en afwachtende is, dan is het lastig om daartussen te komen. En dat heb ik toen ook wel gemerkt. Al vrij snel had ÊÊn van de gespreksleiders dat door en zij gaf iedereen op een bepaald moment de ruimte om iets te zeggen. Dat was heel fijn! Zij en nog een andere gespreksleider waren ook dezelfde gespreksleiders als de tweede keer toen ik eraan meedeed. Dat voelde ook wel heel erg vertrouwd. Dit groepje van de tweede keer was ook rustiger waardoor iedereen zonder moeite aan bod kon komen. Ik heb bij deze tweede keer ook het gevoel dat ik alles heb gedeeld wat ik wilde delen.

Ik weet nog wel heel goed dat ik de eerste keer erg twijfelde om mee te doen aan de Alpha cursus. Ik was vooral kritisch voor de Heilige Geest weekend. Het verschijnsel dat mensen “in de Geest vallen” in bepaalde gemeentes, vind ik een beetje eng en dat wil ik een beetje op afstand houden. Ik had toen besloten om toch gewoon mee te doen en als zoiets gebeurt, dan heb ik altijd de keuze om weg te lopen. Ergens had ik ook wel vertrouwen dat er in deze kerk dat niet zou gaan gebeuren. Ik ben samen met mijn gezin lid van deze kerk, dus ik ken deze kerk wel redelijk goed. Maar de Alpha cursus heeft toch een Evangelisch karakter, dat maakte dat ik een beetje kritisch was. Achterafgezien had ik het ook wel kunnen vragen vooraf aan de Alpha cursus, dan had ik voor die tijd al die geruststelling gehad. Maar goed.. dat is weer een leermoment voor mij geweest. 

Raad ik het iemand aan om de Alpha cursus te volgen? Jazeker, ik raad het echt aan. Je leert over de basisprincipes van het geloof, maar verwacht geen diepgaande dingen en blijf wel kritisch zelf nadenken. Dat is natuurlijk altijd belangrijk 😉. En je leert ook nieuwe mensen kennen en je hebt een geweldige, gezellige tijd met elkaar. De sfeer die daar hangt, is heel prettig. Ik hoop dat ik het met deze blog een beetje heb kunnen overbrengen. Ik heb mijn best gedaan 😊.

Nu is het tijd om dit onderwerp af te sluiten en ik heb veel zin om over te gaan op andere mooie en interessante onderwerpen.

 Tot snel!


 

 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?

Even voorstellen + Q&A