Alpha avond 9: waarom en hoe vertel ik het anderen?

Het is alweer één van de laatste avonden en dat vind ik heel jammer. Het is hier altijd zo gezellig en fijn om met elkaar samen te zijn, te praten, te eten, persoonlijke dingen te delen, et cetera. Je bouwt echt een soort band op met elkaar en dat is heel mooi. Van mij mogen ze er gerust nog 10 avonden bij aanplakken, haha. Deze avond beginnen we weer eerst met een heerlijke maaltijd. Degene die had gekookt, had nu chili con carne en een witlofschotel gemaakt. Zowel vegetarisch als niet-vegetarisch. Het was weer heerlijk! 

Na het toetje en nadat alles is opgeruimd, begonnen we aan de inleiding. Eerst zongen we samen een lied. Dit was opwekking 268: Hij kwam bij ons heel gewoon. Zelf kende ik deze opwekkingslied niet. Halverwege het lied werd de verbinding verbroken en konden we deze dus niet verder luisteren. Toen besloot één van de gespreksleiders een kleine boxje te gebruiken en daar het opwekkingslied op af te spelen. Wel zonder tekst, maar dit was een goede oplossing.

Na dit opwekkingslied werden er meerdere getuigenissen van verschillende mensen gegeven. Van mensen die hebben verteld over hun geloof in Jezus aan andere mensen. Op die manier zijn sommige mensen tot geloof gekomen. Heel boeiend was het om deze verhalen allemaal te horen.

Daarna gingen we weer in kleinere groepjes verder praten. Nu zaten we niet in de zaal boven in de kerk, maar in de consistorie. De eerste vraag die werd gesteld was, heb je andere mensen verteld over dat je de Alpha cursus volgt? Sommige mensen heb ik het verteld. Mensen die ik niet zo vaak zie, daar zeg ik het niet snel tegen. Daarvoor moet ik iemand wel beter kennen. Ik ben dan toch snel bang dat iemand daar een mening over heeft of het misschien raar vindt als je het verteld. Maar natuurlijk heb ik wel een grote bereik met deze blog, want op deze manier vertel ik wel veel over deze cursus. De tweede vraag was “Als je ongelovig/onbekend met het geloof zou zijn, hoe zou je het geloof/evangelie willen horen?”. Toch op een liefdevolle en niet dwingende manier in plaats van op een saaie, negatieve en dwingende toon. Dat vind ik heel belangrijk en dat is voor mij heel erg bepalend. En ik denk ook voor veel andere mensen. Ook is het mooi om getuigenissen van andere mensen te horen, zodat je kan zien wat God/Jezus in iemands leven heeft gedaan. Dat kan ook helpend zijn.

Bovendien gaf ik aan dat ik nog niet in een stadium zit om iets over het geloof te vertellen of te evangeliseren, omdat ik heel erg weinig Bijbelkennis heb. Voor mijn gevoel kun je allemaal lastige vragen krijgen van andere mensen en daar weet ik dan geen antwoord op. Dus daar wacht ik liever nog even mee. Toen ik thuis kwam, vertelde mijn man dat je niet perse veel kennis van de Bijbel hoeft te hebben, maar dat het belangrijk is dat je geïnspireerd raakt door de Heilige Geest. Op die manier hoef je niet de hele Bijbel te kennen of van alles van het Christendom te weten. Als God door jou wil spreken, dan legt hij vanzelf wel de juiste woorden in je mond. Dat was wel mooi om te horen!

Als de Alpha cursus is afgelopen, ga ik altijd lopend naar huis. Dat is ongeveer 20 minuten lopen. Dat vind ik dan fijn om even alles in te laten dalen en om over dingen na te denken. Halverwege de route loop ik ook altijd langs een kerk die dan mooi verlicht is. En elke keer denk ik: wauw, wat een geweldig mooie kerk is dit. Ik loop er in de week veel langs, maar elke keer heb ik het gevoel dat ik hem voor de eerste keer weer zie. Heel mooi! 

Bronnen:

- Alpha werkboekje

Reacties

  1. Ja, mooi kerk op die foto. Bedankt ook weer voor je verslagje. Ik heb er van genoten. En je man heeft gelijk, de Heilige Geest wil je helpen om woorden te vinden. En ook, als ik iets niet weet dan zeg ik dat ook gewoon.

    Groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve bericht en fijn om te horen dat je het leuk vind om te lezen. Vanavond is alweer de laatste Alpha-avond.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer

Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?