Alpha avond 11: Hoe zit het met de kerk & hoe nu verder?


De allerlaatste Alpha avond is aangebroken. We moesten deze keer naar een andere locatie gaan. Wel in hetzelfde dorp. Het was even zoeken waar precies de ingang zat van het gebouw, maar uiteindelijk had ik die gevonden. In de kerk waar anders de Alpha werd gehouden, werden voorbereidingen gedaan voor een evenement. Dus er was even geen plek voor deze cursus. Wel heel fijn dat iemand zijn locatie heeft vrijgesteld zodat we daar de allerlaatste Alpha avond mochten beleven. Toen we daar waren, kregen we eerst koffie/thee/cappuccino/water. Ik had voor cappuccino gekozen. Dat vind ik altijd heerlijk. Daarna gingen we weer samen eten. De laatste keer die gezelligheid, de leuke en mooie gesprekken met iedereen, de sfeer, et cetera. Er hadden verschillende mensen uit deze groep gekookt. Wie dat leuk leek, mocht dat doen. Er was een lasagne, zuurkoolschotel, pastasalade en wraps gemaakt. Het was weer heel smakelijk! Net zoals alle andere keren, hebben we nooit iets te klagen gehad.

Na het eten kregen we nog ijs. Nadat iedereen het ijs ophad en alles was opgeruimd, gingen we naar boven toe. Daar hield één van de gespreksleiders de inleiding. Wat was dit een goede en sterke inleiding met heel veel waardevolle informatie! Ik vond alle inleidingen goed, maar deze stak er wel met hoofd en schouders bovenuit vond ik. Er werd bijvoorbeeld uitgelegd over het “levenshuis”. Een huis met verschillende kamers en die kamers hebben verschillende namen. Bijvoorbeeld: relaties/huwelijk, gezondheid, geld, werk/opleiding, vrije tijd. Op de zolder of vliering zit verslaving of andere dingen die je liever voor God wilt verbergen. Probeer God/Jezus binnen te laten in je levenshuis en leidt Hem rond in elke kamer, want het is heel belangrijk om Hem betrekken in elk aspect van je leven. Je kan ook denken: “Ik laat Hem alles zien, behalve de zolder/vliering.” Nee niet doen… laat hem overal binnen en zeg: “Heer, help mij om dit op te lossen, want ik kan het niet alleen.” Er werd ook een stukje uit het boekje "Ja, kom binnen Heer" van Annie Berents-Karkdijk voorgelezen. Dit stukje ging ook precies over dit gedeelte. Het was echt heel mooi! Ik heb dit boekje ook thuisliggen, dus die wil ik zeker hierna gaan lezen. Ook werden er verschillende Bijbelteksten voorgelezen wat ook met dit onderwerp te maken had. Bijvoorbeeld: Kolossenzen 1:17-18. Heel mooi om te lezen over dat Christus het hoofd van de gemeente is en de gemeente is Zijn Lichaam. Iedereen heeft verschillende karakters en dingen waar hij/zij goed in is. God kan dat allemaal gebruiken in Zijn doel. Het maakt niet uit hoe groot of klein jouw aandeel in Zijn lichaam is. Ook al is jouw aandeel of functie zo klein, God kan dat zo groot maken. 

Als laatste wilde ik nog een voorbeeld noemen wat mij echt raakte en ik weet bijna wel zeker dat ik dit voorbeeld nooit meer ga vergeten. De enige vogel die een arend durft te pikken, is de kraai. De kraai gaat dan op de arend zitten en gaat pikken, bijten en met zijn poten in zijn huid zitten prikken. De arend reageert er niet op en verspeelt geen energie aan de kraai. Hij spreidt zijn vleugels en gaat omhoog. Hoe hoger ze(de arend en de kraai) komen, hoe minder zuurstof er is. De kraai kan daar absoluut niet tegen en hij laat zich op een gegeven moment vallen. Dit is een mooi voorbeeld voor ons. We kunnen allemaal last hebben van negatieve dingen. Ze kunnen een tijdje met je mee vliegen, maar na een tijdje moeten ze loslaten als je je gaat richten op datgene wat er Boven is. Dan vallen ze uiteindelijk vanzelf af.

Wauw.. wat een mooie inleiding! Nu gaan we verder praten in de kleinere groepjes. Ook de laatste keer in deze setting met al deze mensen. Maar eerst pakken we een kopje koffie/thee en er is boterkoek. Er wordt aan ons allemaal gevraagd hoe we deze Alpha hebben beleefd. Iedereen is eigenlijk heel positief en lovend. Sommige vonden het jammer dat het op bepaalde momenten niet iets diepgaander was en dat het alleen bij de basis bleef. Dat gevoel deel ik ook wel, maar als je kijkt naar de tijd kan het ook niet anders. Wat ik zelf heb gedeeld in de groep, was dat ik onwijs heb genoten en dat ik het heel jammer vind dat het stopt. Het “vlammetje” van het geloof is bij mij gelukkig weer aangewakkerd, nadat hij een tijdje gedoofd was. Dus dat is heel fijn! Maar het blijft wel belangrijk dat ik actief bezig blijf met het geloof, anders gaat het ook weer verzwakken en dan dooft het "vlammetje" langzaamaan weer. Dat wil ik absoluut niet! Ik wil zeker doorgaan met een andere groep. Er worden in de kerk waar deze Alpha werd gehouden en waar ik zelf met mijn gezin ook lid ben, veel verschillende dingen georganiseerd en er zijn verschillende groepen waar je samen met andere christenen samen kan komen. Dat wil ik zeker voortzetten. En natuurlijk deze blog helpt mij enorm om mijzelf te uiten in het geloof en waarin ik heel veel kan leren. Verder heb ik nog wel aangegeven dat ik de Drie-eenheid nog erg lastig vind om te begrijpen en met name Jezus als Persoon. Hoe kan ik Jezus zien als God? Waarom moest Jezus zo'n pijnlijke dood sterven voor ons? Ik heb er veel over gelezen en gehoord, maar het blijft lastig om te begrijpen. Dus daar wil ik in de toekomst meer mee bezig gaan.   

Op het laatst kregen we allemaal een boekenlegger mee. Daar stond een kunstwerk op die iemand uit onze groep heeft geschilderd. Prachtig schilderij met een mooie betekenis! Daaronder stond een Bijbeltekst. Iedereen kreeg een Bijbeltekst die persoonlijk aan hem/haar gelinkt is. In mijn gedachten kwam een bepaalde zin naar voren en dat was: “Wees niet bevreesd.” Ik verwachte ergens dat ik deze Bijbeltekst zou krijgen en ja.. daar was hij. Jesaja 41:10: “Wees niet bevreesd, want Ik ben met u. Wees niet verschrikt, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u. Ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt.” Heel bijzonder en natuurlijk heel toepassend voor mij als persoon. Ik mag weten dat God altijd bij mij is en dat God mij zou helpen, ondersteunen en sterken. Heel mooi! Aan de achterkant van de boekenlegger staan alle namen van de deelnemers, gespreksleiders en het gebedsteam op. Tevens een leuke herinnering aan deze gezellige, leuke en interessante tijd! Deze boekenlegger ga ik zeker gebruiken.

Na die tijd gingen we weer naar beneden. De gespreksleiders en de mensen uit het gebedsteam werden bedankt. We gingen ook hand in hand in een kring staan en zongen “Vrede van God”. Daarna werd er afscheid van iedereen genomen. Eén van de mensen uit het gebedsteam zei dat met mijn glimlach er mensen wel tot het geloof gaan komen en dat ik een mooi mens ben. Ah.. dat vond ik zo lief om te horen en dat is heel fijn compliment! Wauw… Na deze bijzondere avonden wordt het helaas tijd om af te sluiten en naar huis te gaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?

Wat is de Alpha-cursus?

Mijn mening over de Alpha cursus