Alpha weekend deel 2: De Heilige Geest


Het tweede deel van de Alpha weekend is begonnen. In de inloop kun je een kopje koffie of thee pakken. Daarna beginnen we met een stukje Bijbeltekst die een gespreksleider voorleest. Na het lezen van de Bijbeltekst gaan we samen twee liedjes zingen. Het eerste liedje is “Ik zal er zijn” van Sela. Helaas verliep het afspelen van de tekst van het liedje op de Powerpoint niet voorspoedig. Er was een technisch probleem, dus het duurde even voordat het was opgelost. Maar we kregen ondertussen liedboekjes uitgedeeld waarin deze liedjes stonden. Dat was een mooie oplossing. Het tweede nummer was “Heilige Geest van God, vul opnieuw mijn hart”. Twee hele mooie nummers voor dit weekend vind ik. Na deze liedjes samen te hebben gezongen, vertelde één van de gespreksleiders iets over wat hij had meegemaakt in zijn leven. Een soort getuigenis. Heel mooi om te horen! Ik kan hier helaas niet te veel hierover zeggen, omdat het echt om privacygevoelige dingen gaat.

Na de getuigenis hebben we het Alpha filmpje gekeken over wat de Heilige Geest doet. Als de Heilige Geest in je komt wonen, wordt je als het ware opnieuw (geestelijk) geboren. De Heilige Geest verandert je van binnenuit zodat je meer op Jezus gaat lijken. Hij deelt eigenschappen uit zoals wijsheid, de mogelijkheid om te kunnen genezen, het spreken in klanktaal, profeteren, et cetera. 

Als de Heilige Geest in je aan het werk is, dan kun je dat merken aan de toenemende liefde voor God en voor de medemens. De Geest helpt ons in de relatie met God om zo dichter bij Hem te komen. Ook kun je de Bijbel beter begrijpen door de Heilige Geest. God kan er doorheen spreken. 

De Heilige Geest wilt ook zorgen voor eenheid, onder andere voor de hele wereldwijde kerk. Dit is heel belangrijk om zo een krachtige wereldwijde kerk te kunnen vormen. Als laatste is het heel bijzonder om te zien hoe het werk van de Heilige Geest iemand volledig kan veranderen. Alle slechte gewoonten kunnen verdwijnen en plaats maken voor goede dingen.  

Na dit filmpje gingen we weer naar de zaal bovenin de kerk om in de kleinere groepjes verder te praten. De eerste vraag was “Zou je vervuld willen worden met de Heilige Geest?”. Ja natuurlijk zou ik vervuld willen worden met de Heilige Geest. Wat ik heel mooi vond om te horen, was dat je het kunt zien als dat God de Vader God boven ons is, Jezus is God naast ons en de Heilige Geest is God in ons. Zo heb ik het nog nooit gezien, dus dat is een mooie om te onthouden. De tweede vraag was “Hoe vind je dat er bovennatuurlijke gaven zijn?”. Bijzonder dat deze gaven er zijn. Dit zijn vaak de gaven van genezing, profetie, klankentaal, enzovoorts. Voor andere mensen is dit vaak niet te verklaren hoe dit kan. 

Daarna hadden even pauze van ongeveer een kwartier. We konden nog een kopje koffie of thee pakken. Eén van de deelnemers had een gebakje meegenomen. Dat was heel lief van haar en natuurlijk ook heel lekker.  


Na de pauze hebben 2 gespreksleiders een bepaalde tekst voorgelezen waarin de Bijbelteksten stonden waar het woord “hand” in zat. Bijvoorbeeld Jesaja 49:16 “Ik heb jouw naam in Mijn Handpalm geschreven”. En Psalm 139:10 “Uw Hand zal mij altijd geleiden”. Deze Bijbelteksten werden om en om voorgelezen en op de achtergrond was een rustige muziek te horen. 

Bovendien werd er een getuigenis door één van de deelnemers gedaan. Heel bijzonder om te horen wat God in haar leven heeft gedaan. Daarna werd nog een andere deelnemer geïnterviewd hoe hij in het geloof staat. Hij staat namelijk bekend als iemand die echt een rotsvast vertrouwen heeft in God. 

Daarna konden we even lunchen. Er was soep(bloemkool-, vegetarische en niet vegetarische tomaten, groentesoep), witte en bruine bolletjes, beleg, verschillende soorten drinken, enzovoorts. We zijn weer heel goed verzorgd. Dit was ook even het moment om naar huis te gaan voor de mensen die dat even moesten. Na een uurtje zouden we weer beginnen.

Na de lunch gingen we weer verder. We begonnen met een afbeelding waar een grote cirkel in te zien was en daarin stond een stoel. De grote vraag hierbij was “Zit God of ik op die stoel?” oftewel laat je de leiding van je leven liever bij jezelf of geef je je leven aan God. Je hebt een afbeelding waarbij de “ik” op de stoel zit en “God” buiten de cirkel is. Dan behoud je dus zelf de regie over je eigen leven en speelt God ook geen enkele rol in je leven. Hij staat buiten je leven. Een andere afbeelding was dat de “ik” ook nog op de stoel zit, maar dat “God” ook in de cirkel zit. Dan heb je God wel in je leven en geloof je in Hem, maar behoud je nog wel de regie over je eigen leven. De laatste afbeelding was dat “God” op de stoel zit en de “ik” ook in de cirkel zit. Dan geef je aan dat God je mag leiden en eigenlijk is dat het beste. Het betekent in dit geval niet dat je geen problemen meer zult kennen of dat negatieve dingen meteen uit je leven gaan, maar God kan je helpen en alles zal uiteindelijk stabiliseren. Dat zie je ook aan de stipjes die in de afbeelding in de cirkel kunnen staan, want als de “ik” op de stoel zit dan zie je dat de ene probleem groter is dan de ander. Maar als “God” op die stoel zit, dan zie je dat de rondjes(problemen) allemaal even klein worden en dat je leven zachter en stabieler wordt.

Er werd ons ook iets uitgelegd over een trein met 2 wagons. De locomotief heeft de naam “feiten”, de eerste wagon heet “geloof” en de tweede wagon heet “gevoel”. Door middel van de feiten kun je geloven en het geloof leidt naar het gevoel. Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat gevoel voorop staat, maar dat is niet zo. Die staat pas als laatste. Als je dus gelooft, dan komt vanzelf ook het gevoel mee. 

Na deze uitleg konden we naar een andere ruimte toelopen waar een kruis stond. Daar kon je memo’s opplakken waar je iets op mocht schijven. Een zonde wat je had begaan, een vraag aan God, alles mocht je daar opschrijven. Er was ook gelegenheid dat er voor je werd gebeden. Dat kon door de gespreksleiders zelf zijn, maar ook door mensen van het gebedsteam. Ik heb daar zelf geen gebruik van gemaakt, omdat ik op dat moment zo vol zat met alle informatie en de prikkels van de dag. Dat ik daar even niet de behoefte voor voelde. Er lagen ook gebedskaartjes die je zelf kon bidden. Ik heb daar één van meegenomen naar huis. Bovendien lagen er verschillende boeken die je mee mocht nemen. Ik heb 3 boekjes meegenomen naar huis die mij heel erg interessant leken om snel een keer te lezen. Eén van de boeken heet “Ja, kom binnen Heer” geschreven door Annie Berents-Karkdijk. Het andere boekje is geschreven door Max Lucado en heet "Hij deed dit speciaal voor jou". Het laatste boekje is van de Alpha cursus zelf met de titel "Waarom Jezus?". Verder lagen er ook kruizen gemaakt van twee takjes. Heel mooi! Ik heb er ook één van gepakt, omdat ik wil (proberen) mijn leven aan God/Jezus te geven.

Er werden ook nog hapjes uitgedeeld en je kon sap pakken.

Als laatste gingen we “Vrede van God” zingen hand in hand in een kring. Eerlijk gezegd is dat niet helemaal mijn ding, want ik vond het een beetje zweverig overkomen. Maar goed.. ik ben heel blij en dankbaar dat ik dit weekend heb mogen meemaken. Dit was een hele bijzonder weekend en dit had ik niet willen missen. Ik ging met een goed gevoel terug naar huis.

Reacties

  1. Leuk je blog weer te lezen. Je schrijft dat je het zingen hand in hand in een kring wat zweverig vond. Je bent op zoek naar de waarheid. Gods Geest laat jou hier voelen wat de waarheid is. Dit is namelijk ook niet bijbels. Veel zaken zijn geïntegreerd vanuit bijvoorbeeld het boeddhisme. Ik wil je dit meegeven om daar alert op te zijn. Gods zegen en God zal je verder leiden in Zijn waarheid. De oprechten gaat het licht op. Lieve groet, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer