Alpha avond 8: Hoe overwin ik het kwade?

Naar deze avond was ik heel erg benieuwd, aangezien ik helaas deze avond met de vorige Alpha had gemist. Dit blijft een interessant onderwerp, ook al moeten we wel oppassen dat we de duivel en demonen niet een te groot podium gaan geven. Maar praten over dingen die je hebt meegemaakt omtrent dit onderwerp of vragen die je hebt, lijkt mij wel heel goed en verstandig. Voordat we aan dit onderwerp beginnen, gaan we eerst gezellig met elkaar eten. Er is nasi met gehakt en bami met hamblokjes gemaakt. Voor de vegetariërs was er een vegetarische variant. Er lag ook satésaus en kroepoek bij. Het was weer erg lekker! Ondertussen hebben we leuke alledaagse gesprekken gehad en het voelt echt fijn om hier te zijn.

Na het toetje te hebben gegeten en nadat alles is opgeruimd, hebben we samen een lied gezongen. Zelf kende ik het lied niet. Het was een mooi lied, maar helaas kan ik niet meer op de naam komen van dit lied. 


Na het lied te hebben gezongen, hebben we naar het Alpha filmpje van dit onderwerp gekeken. Het Nieuwe Testament spreekt over de wereld, het vlees en de duivel als een soort drievoudige alliantie. De wereld om ons heen wil niks van God weten en is dus de vijand om ons heen. Het vlees is het kwaad en de vijand in ons met al onze slechte gewoonten/begeerten. En de duivel is de vijand die boven ons is. Ongeloof en praktijken van het kwaad (zoals tarotkaarten, ouijaborden, horoscopen, et cetera) zijn 2 gevaarlijke zaken van het kwaad. De duivel wil ons kapotmaken en het liefste helemaal vernietigen. We moeten ons tegen hem wapenen en tegen al het kwaad wat er verder aan hem gelinkt is. We moeten onszelf daarvan weghouden. De duivel wilt ook dat we gaan twijfelen over dingen, zoals over het geloof en over God. Maar we mogen weten dat we kinderen van God zijn en dat God voor ons allemaal afzonderlijk een plan voor ons leven heeft. Verleiding is een andere tactiek van de duivel. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals drank, drugs, teveel mobielgebruik, liegen, gokken, et cetera. En nog een andere tactiek is misleiding. Maar het goede nieuws is a
ls je Jezus uitnodigt in je leven, dan verhuis je als het ware van het koninkrijk van de duisternis naar het Koninkrijk van Jezus. Als laatste gaf het filmpje aan dat het lezen uit de Bijbel en hem goed kennen heel belangrijk is is het belangrijk. Op het moment toen Jezus verzocht werd, antwoorde Hij altijd met een Bijbelvers. En ook belangrijk is blijf bidden, op die manier blijf je dicht bij God. 

Toen was het weer tijd voor het verder praten over het onderwerp in de kleinere groepjes. Voordat ik hier naartoe ging, had ik al wel een paar dingen in gedachten die ik graag zou willen delen met de anderen uit mijn groepje. Dingen die ik heb meegemaakt. Het eerste ding was dat ik ooit een keer op aanraden van iemand naar een helderziende ben geweest. Daar werden dingen verteld over mijn toekomst die later trouwens ook helemaal niet waar bleken te zijn. Er werd voorspeld door middel van tarotkaarten. Op dat moment was ik er niet mee bezig dat dit verkeerd was, maar een half jaar later heb ik afstand genomen van alles en heb ik aan mezelf beloofd om dit nooit meer te doen in mijn hele leven. Je zet namelijk een deur open waarvan je niet weet wat je in je leven zult binnenhalen. Je weet niet hoeveel last je er van kan krijgen. De één zal er meer last van kunnen krijgen dan de ander. Ik mag gelukkig afkloppen dat de last die ik hiervan heb gehad niet heel groot is geweest. Het enigste waar ik mee worstelde is het feit dat er dingen over mijn toekomst werden gezegd waarvan je misschien in eerste instantie ook gelooft dat het waar kan zijn. Maar dat het later toch niet waar bleek te zijn. Dat was soms wel even een omschakeling.

Het tweede ding waar ik eigenlijk nog wel op sommige momenten last van heb, is dat ik ongeveer 7 jaar geleden een horrorfilm heb gekeken. Deze film heet “The exorcism of Anna”. Als ik aan bepaalde scenes denk dan krijg ik er nog steeds de kriebels van. Het engst wat ik hieraan vond, was dat de film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en we weten allemaal ook dat de duivel en demonen echt bestaan. Verschrikkelijk om te zien hoeveel schade en ellende de duivel en demonen kunnen aanrichten. Ik ben ervan geschrokken hoeveel macht satan toch nog kan hebben in situaties. God bepaalt natuurlijk hoever de macht van de duivel gaat. Wat ik hiervan heb geleerd, is dat je nooit bang hoeft te zijn voor de duivel, want God is altijd bij je. Maar belangrijk is wel om de duivel niet te verzoeken. 

Ook werden de tactieken van de duivel benoemd. Deze tactieken staan ook in het Alpha werkboekje. Dat zijn twijfel zaaien, veroordelen, misleiden en verleiden. Het doel van de duivel is om ons leven te vernietigen. Dat staat in Johannes 10:10. Maar gelukkig staat in Romeinen 8:1: "Maar wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld." Dat is wel een hele geruststelling en fijn om te weten. 

Als laatste werd er aandacht besteed aan de wapenrusting van God. Dat zijn eigenlijk tips die je kan toepassen in de strijd tegen het kwaad:

1. De waarheid als gordel; richt je op de Waarheid en op Jezus. 

2. De gerechtigheid als gordel: houdt de relatie met God en andere mensen goed. 

3. De inzet voor het Evangelie van de vrede als schoenen: zet je in voor het Evangelie.

4. Het geloof als schild: vertrouw op God in moeilijke situaties.

5. De verlossing als helm: wint de strijd om je gedachten. 

6. De Geest als zwaard: maak je vertrouwd met de Bijbel. 

Ook hebben we als tip meegekregen dat je altijd kan bidden als je bang bent. Ook kan je psalmen, opwekkingsliederen of andere christelijke liederen zingen of christelijke muziek opzetten. Op die manier wapen je jezelf ook tegen de duivel. 


Bronvermelding:

- Het werkboekje van de Alpha cursus

- Het filmpje van de Alpha cursus

Reacties

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer