Alpha avond 1: kennismaking & is er meer?

In januari 2024 begon de eerste Alpha-avond bij mijn kerk. Voor mij is dit de tweede Alpha-cursus die ik volg, want vorig jaar heb ik ook meegedaan. Dat is mij heel goed bevallen en ik kijk er met een heel positief gevoel naar terug. Ik kreeg de kans om nog een keer mee te doen, dus die kans pakte ik meteen met beide handen aan. Ik hoop op deze manier meer te groeien in het geloof.

Tijdens de Alpha worden altijd verschillende maaltijden gekookt door mensen uit de kerk. Net zoals vorig jaar, was deze avond ook weer heel goed verzorgd. Je kon kiezen uit pasta pesto, verschillende soorten salades, een vegetarische en een niet-vegetarische ovenschotel. Het was heerlijk! Ondertussen kun je op een laagdrempelige manier mensen leren kennen, dus dat maakt het ook gezellig. Er zit geen druk achter en je mag zijn zoals je bent. Na de maaltijd was er nog een lekker toetje.

Ondertussen is er een poging gedaan om het eerste filmpje van de Alpha op de beamer te zetten, maar helaas lukte dat niet. Als oplossing kregen we dit filmpje via de mail gestuurd en konden we die thuis kijken.

Onder het genot van een kopje koffie of thee werden we in 2 groepen verdeeld en vervolgden we onze weg naar boven in de kerk. Daar vertelden we iets meer over onszelf en wat onze beweegreden(en) is om mee te doen met de Alpha. Je merkt gelijk dat de groep divers is. Er zitten mensen tussen die onderzoekend zijn naar het christelijk geloof, maar ook mensen die al wel christelijk zijn en/of gewend zijn om naar de kerk te gaan. Dus dat is een hele mooie en interessante mengeling. Zelf ben ik christelijk, maar heb nog wel veel te leren in het geloof en ik hoop dat ik mijn geloof sterker kan maken tijdens deze Alpha-cursus.

Eén van de gespreksleiders vertelde na de kennismaking iets over een schilderij met een hele mooie betekenis erachter. Op dat schilderij (genaamd Het licht der wereld van Holman Hunt) zie je een vervallen huis met een deur zonder deurklink waaraan Jezus staat. Hij klopt aan deze kant van de deur en aan de andere kant staat een persoon. Aan deze kant van de deur zit wel een deurklink. Deze persoon heeft een keuze om de deur open te doen. Dit symboliseert de onvoorwaardelijke liefde van Jezus maar ook onze vrije wil. Hij staat aan jouw deur en zou heel graag willen dat je opendoet, maar het blijft jouw keuze. Laat je Hem toe in je leven? Zo ja, dan komt Hij in je leven wonen. Dat is de betekenis achter deze mooie schilderij. Ik weet dat deze schilderij later in de Alpha nog ergens terugkomt. Ook werd ons de vraag gesteld: “Als je 1 vraag aan God zou mogen stellen, wat zou die dan zijn?”. Ik had 2 vragen in mijn hoofd. Mijn eerste vraag was “Wat is mijn roeping?” en mijn tweede vraag was “Welke kerk of geloof is de echte Waarheid?”. Ik vond de tweede wel een vrij lastige om meteen de eerste keer in de groep te brengen, dus ik besloot het bij de eerste vraag te houden. “Wat is mijn roeping?”, met deze vraag worstel ik al langere tijd en ik zou heel graag willen weten welk plan God voor mijn leven heeft. Als tip is mij meegegeven om het aan God te vragen. Hij is de Enigste die het weet en het aan mij bekend kan maken. Ik ga zeker daarvoor in gebed. Voor de rest merkte ik in de groep dat er nog iemand was met dezelfde vraag als de tweede vraag die ik had. Ik vond het wel fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die daar weleens over nadenkt. Misschien praten we er later verder nog over.

Het filmpje heb ik thuis bekeken. Het was een heel interessant en mooi filmpje waarin hele mooie dingen werden gezegd. Ten eerste werd verteld dat de Alpha voor iedereen is, dus ook zeker voor mensen die niet christelijk zijn en niet gewend zijn om naar de kerk te gaan. Iedereen is welkom en je mag alles vragen wat je wilt. Ook werd verteld dat je nog steeds een ongelukkig of onbevredigend gevoel na het behalen van al je doelen kan hebben. Er is meer in dit leven dan al die doelen. God is de Enigste die je ECHT een gelukkig en bevredigend leven kan brengen. Niets anders in dit leven kan dit, behalve God zelf.  

Er werden ook mooie dingen over Jezus verteld in het filmpje. “Hij is de lens waardoor we God zien en waardoor we de wereld ook anders zien”. Ook werd gezegd dat “Jezus is gekomen om het leven te geven in al zijn volheid”. “Jezus neemt alles weg wat ons belemmert om voluit te leven.” Prachtig vond ik dit. En als laatste ging het over vergeving ontvangen. Jezus stierf voor onze zonden aan het kruis en daardoor kunnen wij vergeven worden. Jezus stierf in onze plaats en wij hoeven deze schuld niet meer met ons mee te dragen.


Bronnen:

-         Het eerste filmpje van de Alpha Film Series.

-         Het werkboekje van de Alpha (die iedereen in het begin heeft gekregen).


Reacties

Populaire posts van deze blog

Even voorstellen + Q&A

Boekrecensie: Ja, kom binnen Heer